s/y Jarl


Jarl jest 38-stopowym slupem typu Conrad II, zaprojektowanym na przełomie lat 1958-59 przez Ryszarda Langera oraz Kazimierza Michalskiego.

s/y Jarl

Linie jachtu oparto na należącym do LPŻ przedwojennym jachcie Konrad, przy pewnej zmianie stosunków wymiarowych, które przynieść miały podniesienie wartości regatowych K.R. oraz R.O.R.C, podniesienie wygody pomieszczeń i dzielności morskiej, oraz poprawę stateczności przy małych kątach przechyłu.

PODSTAWOWE WYMIARY
Długość całkowita Lc=11,45 m
Szerokość całkowita Bc=2,70 m
Zanurzenie maksymalne Tm=1,71 m
Wysokość boczna Hk=2,40 m
Wyporność D=6,80 t
Wysokość takielunku Ht=13,00 m
Powierzchnia żagli S=49,00 m2

Jarl podczas swojej 58-letniej historii był wielokrotnie modyfikowany i przebudowywany. W 1971 roku zmieniono układ wnętrz oraz postawiono nową nadbudówkę, zaś w 1980 roku zamontowano nowy, aluminiowy takielunek. Jacht ma także obniżony o 10 cm w stosunku do projektu środek ciężkości, co poprawiło znacznie moment prostujący.

Obecnie łódka przechodzi kompletną odbudowę, wymieniane są wszystkie wręgi, stewy, węzłówki i denniki, a także część poszycia. Jarl otrzyma nową zabudowę, silnik, wszystkie instalacje i wyposażenie. Nie zostanie jednak zmieniona ostatnia sylwetka ani kolorystyka jachtu, nadbudówka w stylu Vegi będzie nadal mahoniowa, a burty białe.

s/y Ina
s/y Jarl

Historia Jachtu
Jarl zbudowany został w Warsztatach Szkutniczych Ligi Przyjaciół Żołnierza w Szczecinie w 1961 roku dla Żeglarskiego Klubu Turystycznego PTTK "Rejsy", pod którego banderą pływał nieprzerwanie aż do 2002 roku. Wraz z bliźniaczym Elemem (ex Pomorzaninem) jest jednym z dwóch ocalałych jachtów tego typu, pozostałych z serii 14 jednostek.

Pragniemy odtworzyć historię jachtu, dlatego apelujemy do wszystkich osób, które pływamy Jarlem, o kontaktowanie się z nami. Przeszukajcie albumy ze zdjęciami, sprawdźcie stare książeczki żeglarskie. Będziemy wdzięczni za pomoc.

Powrót